Eerste rijindrukken van de pers van de *Suzuki e VITARA*
Testverslag

Eerste rijindrukken van de pers van de Suzuki e VITARA

Midden april kreeg de Nederlandse autopers de kans om in Frankfurt voor het eerst achter het stuur te kruipen van de gloednieuwe e VITARA. Benieuwd naar hun eerste indrukken van deze toegankelijke volledig elektrische SUV? Lees het hier.

AUTOWEEK: Eerste EV van Suzuki is goed in balans

Samenvatting video:

  • Benadrukt dat, ondanks het feit dat dit Suzuki’s eerste elektrische auto is, het voertuig verrassend volwassen aanvoelt
  • Comfortabele rit met goed afgestemd onderstel
  • Serieuze concurrent in het segment van compacte SUV’s
  • Rijcomfort wordt geprezen
  • Vlotte elektrische aandrijflijn
  • Ondanks de concurrentie in het segment, wordt er gezegd dat Suzuki zich goed positioneert

E-DRIVERS: Suzuki e VITARA – laat, maar verdomd goed

Conclusie:

De Suzuki e VITARA markeert de start van een nieuw tijdperk voor het merk. Het is een robuuste, elegante en verrassend complete elektrische SUV die direct serieus genomen mag worden. Suzuki bewijst dat je niet de eerste hoeft te zijn om een goede indruk te maken – als je het maar goed doet. En dat doet de e VITARA. Beter dan verwacht, en misschien wel beter dan de rest.

EV UPDATE: elektrische sprong combineert traditie met toekomstvisie

Conclusie:

De e-Vitara is een slimme mix van herkenbare Suzuki-kwaliteiten en moderne EV-techniek. Geen uitgesproken trendsetter, maar wél een praktisch, degelijk en doordacht alternatief voor wie op zoek is naar een toegankelijke elektrische SUV met 4WD-optie en sterke garantievoorwaarden.

AUTOZINE: De tijd heelt alle wonden

Conclusie:

Afgaande op de technische specificaties is de e-Vitara slechts een doorsnee elektrische SUV. De kracht zit in het karakter, want daarmee onderscheidt de e-Vitara zich duidelijk van de middelmaat. Zo is de e-Vitara daadwerkelijk geschikt voor terreinrijden. Daarbij is de elektrische Vitara zelfs levendiger (weggedrag, besturing, prestatiedrang) dan de variant met benzinemotor. Tegelijkertijd is de e-Vitara even nuchter, verstandig en bescheiden als de kleinere modellen van Suzuki. Dat maakt veel goed!

INSTAAUTOVLOG: Zoeken naar de potentie die er wellicht is

Conclusie:

Het merk is enigszins aan de late kant, maar lijkt begin 2025 exact op tijd met precies de goede auto op de proppen te komen. De Suzuki e Vitara. Een auto die in het immens populaire B Crossover-segment zal gaan opereren en daardoor met stevige concurrentie als de EV3, ATTO 2 en wellicht zelfs de EX30 te maken zal krijgen. Pittige opponenten dus en de Japanners maken het zichzelf dan ook niet gemakkelijk. Desalniettemin lijkt het merk een aantal troeven in handen te hebben en één daarvan is de garantie, want deze volledig elektrische Suzuki komt eind dit jaar met maar liefst 10 jaar fabrieksgarantie op de markt.

AUTOVISIE: Suzuki’s eerste elektrische auto weet (nog) niet te overtuigen

Conclusie:

Uit het rijden bleek dat de eVitara behoorlijk stevig is afgeveerd om het gewicht te kunnen controleren. De grote wielen (18 of 19-inch) en het stevige onderstel maken wel dat de Suzuki best vlot de bocht om wil, met beperkte rol- en duikneigingen en een goed afgewogen besturing.

Het moge inmiddels duidelijk zijn dat de eVitara zich ondanks de late entree bepaald niet tot de modernste of beste elektrische auto’s behoort. Maar de échte waarde van een EV is pas goed in te schatten wanneer de prijzen bekend zijn. De 10 jaar garantie die Nimag op de auto geeft zijn aantrekkelijk, alsook de rijke standaarduitrusting. Maar voor een concurrerend totaalpakket zal de prijs straks niet te hoog moeten zijn.